Hoofddoelstelling 1: 1. We zijn een uitnodigende gemeenteraad, college en organisatie
We zijn een toegankelijke gemeenteraad, college en organisatie, dat houdt in dat we voortdurend in gesprek zijn met onze inwoners en ondernemers en partners om de doelen voor onze stad te bereiken om de comfortabele, ondernemende en duurzame stad te zijn waaraan we met elkaar zo hard werken.
Doelstelling: 1.1 De versterking van de rolneming door de gemeenteraad
Doelstelling: 1.2 Wij werken voor en met de inwoners
Doelstelling: 1.3 Wij werken gebiedsgericht
Doelstelling: 1.4 Publieke dienstverlening: een persoonlijke benadering, bereikbaar en snel.
Doelstelling: 1.5 Wij werken regionaal samen waar dit meerwaarde heeft voor onze doelen
Indicatoren
Doelstelling: Trendanalyse
Kadernota's
Hoofddoelstelling 2: 2 Apeldoorn voor inwoner en bezoeker
Apeldoorn heeft veel te bieden, het koninklijk karakter, het groen, de omringende natuur en ruimte, de vele mogelijkheden tot (sportieve) activiteiten en haar twee gezichten: dorp en stad, rust en reuring. En Apeldoorn 'heeft' natuurlijk Het Loo, De Apenheul, De Julianatoren en de Hoge Veluwe met het Kröller Müller. En bij de reuring horen tal van klein- en grootschalige evenementen. We willen het imago en de positionering van Apeldoorn bij inwoner en bezoeker versterken om daardoor meer bezoekers van buiten te verlokken naar Apeldoorn te komen (het toeristisch toplandschap) en het leven van inwoners in hun Apeldoorn te veraangenamen (de comfortabele gezinsstad). We benaderen dit grofweg langs twee lijnen: citymarketing en de uitvoering van het evenementenbeleid. De organisatie van de citymarketing (de stichting Apeldoorn Marketing) oriënteert zich, na het vertrek van de huidige directeur, op hoe citymarketing in de nabije toekomst vorm gegeven kan worden. Wij verwachten de Raad hierover begin 2020 te kunnen informeren. Ook de uitvoering van het evenementenbeleid vraagt, mede in het verlengde van de citymarketing de nodige aandacht.
Hoofddoelstelling 3: 3 Apeldoorn is bekend en erkend in Arnhem, Den Haag en Brussel
In het kader van de lobby profileert Apeldoorn zich stedelijk, regionaal, nationaal en internationaal als comfortabele, ondernemende, toeristische en duurzame stad. Lobby, of Public Affairs, is een instrument van groeiende betekenis voor een gemeente. Public Affairs richt zich op samenwerken en netwerken, profileren en beïnvloeden en projectfinanciering. We kunnen het niet alleen en de samenwerking met andere overheden (gemeenten, provincie(s), Rijk, Europa) is onontbeerlijk. Zo werken we bijvoorbeeld via de VNG, de G40, Platform 31 en in het kader van de citydeals bestuurlijk en ambtelijk samen om van elkaar te leren en invloed uit te oefenen op het beleid van hogere overheden. Een breed en goed netwerk is daarbij onontbeerlijk. Vanuit het team Public Affairs van de gemeente werken we aan het onderhouden van deze netwerken, maar in feite is het een organisatiebrede activiteit die we tegenkomen in vrijwel alle programma's van de MPB. Lobby als onderwerp is een periodiek terugkerend thema op de agenda van ons college. Per jaar zullen we telkens relevante publieke podia zoeken om Apeldoorn en haar (financiële) belangen voor het voetlicht te brengen.
Het komende jaar zetten we niet alleen in op bestuurlijke lobby, maar ook op ambtelijke kennis en vaardigheden om op alle niveaus een goede en stevige relatie te hebben met onze partners in bijvoorbeeld Arnhem, Den Haag, Brussel of Düsseldorf (Euregio). Daarnaast behalen we schaalvoordelen door, waar mogelijk, de samenwerking met Cleantech Regio en de Veluwe Alliantie beter te benutten. Als belangen overeenkomen betekent samenwerking niet alleen dat er efficiëntievoordelen te behalen zijn, maar wordt de lobby ook sterker en betekenisvoller.
Hoofddoelstelling 4: 4 Apeldoorn is een Smart City
Smart City Apeldoorn is de samenwerking tussen inwoners, bedrijven, onderwijs- en (kennis)instellingen en overheid door het toepassen van ICT om te zorgen voor een betere kwaliteit van leven in de gemeente Apeldoorn. En om onze gemeente beter te kunnen besturen en te laten functioneren. Noodzakelijke randvoorwaarden daarvoor zijn hoogwaardige ICT infrastructuur (b.v. glasvezel, 5G en Lora) en -voorzieningen, laagdrempelige digitale toegankelijkheid en een digitaal vaardige samenleving. Smart City Apeldoorn is een instrument, maar geen zelfstandig programma met projecten. Speciale aandachtsgebieden zijn burgerparticipatie en gebiedsontwikkelingen en -revitalisering. Smart City Apeldoorn helpt daarmee de doelen van de strategische- en topthema’s te bereiken. Daarbij is het belangrijk dat we ons bewust zijn van wat er allemaal op het gebied van smart city en digitalisering in de wereld om ons heen gebeurt. En willen we wat kan? Daarom willen we via Smart City Apeldoorn ook bewustwording van deze digitalisering creëren en bijbehorende ethische vraagstukken agenderen.
Hoofddoelstelling 5: 5 De financiële positie van Apeldoorn is gezond
We werken verder op weg naar financieel herstel in 2026. Dat betekent een beperkte schuldpositie, voldoende solvabiliteit voor zowel grondbedrijf als algemene dienst en een structureel sluitende begroting in alle jaarschijven.