Bestuur, inwoners en geld

2.1 Via Apeldoorn Marketing werken wij aan de profilering van Apeldoorn bij inwoner en bezoeker

Via de stichting Apeldoorn Marketing werkt onze gemeente sinds eind 2016 aan de citymarketing van Apeldoorn met als doel onze stad vanuit haar eigen identiteit te profileren bij inwoners en (potentiële) bezoekers. Daarnaast heeft Apeldoorn Marketing een adviesrol bij het toekennen van subsidies aan evenementen. De huidige directeur is per september vertrokken. De Raad van Toezicht heeft vervolgens gevraagd om zich, voor het aantrekken van een nieuwe directeur, in samenwerking met gemeente eerst te mogen buigen over de focus en inrichting van de toekomstige organisatie. Wij hebben daarmee ingestemd en met de Raad van Toezicht afgesproken dat zij begin 2020 een plan zullen presenteren over hoe de stichting in de toekomst de citymarketing van Apeldoorn verder vorm kan geven aan de hand waarvan college en Raad kunnen bepalen op welke wijze de citymarketing van Apeldoorn de komende jaren een vervolg krijgt.

 

PRESTATIE

2.1.1. Begin 2020 presenteren wij een Plan van Aanpak Apeldoorn Marketing

De Raad van Toezicht van de stichting Apeldoorn Marketing zal zich de komende maanden buigen over de focus en inrichting van de toekomstige organisatie. Begin 2020 zal dit plan over hoe de stichting in de toekomst de citymarketing van Apeldoorn verder vorm kan geven aan de gemeenteraad worden gepresenteerd.

 

 

NIEUWE ONTWIKKELING

City marketing/Stichting Apeldoorn marketing

Per 1 januari 2017 is de stichting Apeldoorn marketing in de huidige vorm van start gegaan. Zij

ontvangen jaarlijks € 492.000 voor toeristische informatievoorziening, evenementenadvies en

subsidie voor de stichting. Hiervoor verrichten zij de vvv taak, adviseren zij de gemeente over de

subsidie voor publieksevenementen en voeren zij citymarketing activiteiten uit.

 

Benodigd budget

De bezuiniging bedraagt 10% op het zuivere city marketing budget (€ 340.000). Met ingang van 2021 wordt € 34.000 bezuinigd.

Evenementen

Er is jaarlijks 3 ton beschikbaar voor publieksevenementen, € 235.000 voor zogenoemde specials en 2 ton voor topsportevenementen. Kortom € 735.000 in totaal. Voor sportevenementen zijn voor de komende jaren al verschillende verplichtingen aangegaan. Daarbij gaat het voor 2019 om het WK paracycling, EK herenvolleybal en het EK baanwielrennen.

Ook voor de volgende jaren zijn al verplichtingen aangegaan: het WK damesvolleybal in 2022 en een voorbereidend bid voor het NK outdoor atletiek in 2021 en 2022. Hierbij is het volledige budget tot en met 2022 belegd. In de MPB is een extra FTE topsportevenementen/breedtesport voorzien vanaf 2020.

Voor publieksevenementen geldt dat het budget voor 2019 is belegd, voor de jaren erna nog niet. Voor de ruim 2 ton specials wordt nu een onderzoek uitgevoerd dat in mei wordt afgerond, waarna investeringen kunnen worden gedaan. Voor 2018 en 2019 is dit budget gereserveerd voor de intocht van Sinterklaas. Voor 2020 is het budget gereserveerd voor 75 jaar vrijheid (in navolging van motie Raad) en de doorontwikkeling van evenementen. In 2021 wordt paleis het Loo heropend en wordt een deel van het budget waarschijnlijk hiervoor gereserveerd (dit laatste is nog niet formeel besloten).

Benodigd budget

De bezuiniging wordt toegepast op het gehele evenementenbudget. In 2020 is de bezuiniging € 150.000,- en loopt op in 2021 naar € 190.000,- en in 2023 naar € 240.000,-.

ga terug