De samenleving verandert voortdurend. Het samenspel tussen samenleving en gemeenteraad vraagt gaandeweg om vernieuwing van participatievormen. De complexiteit van het raadswerk neemt toe. De gemeenteraad wil ruimte bieden aan de verschillende vormen van burgerparticipatie en -initiatieven die in toenemende mate ontstaan. De digitalisering van de samenleving stelt nieuwe eisen aan het gemeenteraadswerk. De informatievoorziening tussen burgers onderling en tussen samenleving en overheid gaat snel. De gemeenteraad, die na de verkiezingen op 29 maart 2018 is geïnstalleerd, wenst daarvoor extra aandacht en faciliteiten. In de komende periode zal dat zijn vervolg krijgen in de ontwikkeling van digitale dossiers en de verdere uitwerking van de strategische agenda voor de gemeenteraad. Ook worden er steeds nieuwe taken bij de gemeente neergelegd waarvan de verwachting is dat Apeldoorn die zelf of in regionaal verband op zich neemt. Te denken valt aan het sociale domein en vraagstukken van veiligheid en economische ontwikkeling. Ook de invoering van de Omgevingswet vraagt om tijd en energie. De gemeenteraad kan alleen zijn rol waarmaken door in te zetten op een goede dialoog en sterke interactie met de samenleving, versterking van de regionale samenwerking en bij dat alles sturing te geven aan de voorkant van het beleidsproces.
PRESTATIE
1.1.1 De Raad gaat in 2020 en volgende jaren verder met de uitvoering van de Strategische Werkagenda |
De informatievoorziening van de gemeenteraad wordt verder verbeterd door digitale dossiervorming en thematische factsheets om de kennis van de raad over actuele dossiers te vergroten. Ook maken deze dossiers en rapportages de informatie beter toegankelijk voor de inwoners. De gemeenteraad gaat in het komende jaar verder met de uitvoering van de Strategische Werkagenda Raad om de positie van de gemeenteraad inhoudelijk te versterken in relatie met de samenleving en het college. Het is daarbij een instrument waarmee de raad daadwerkelijk op inhoud en proces kan sturen en kan bepalen wanneer en op welke wijze ze kan interveniëren.
|
1.1.2 Verbetering van de beleidscyclus is voor de Raad in 2020 en volgende jaren een speerpunt |
Afgelopen jaren is de opzet van de begroting verbeterd. Er is een volledig digitale versie die compact en op hoofdlijnen stuurinformatie levert en de mogelijkheid biedt met een klik (op de tablet) door te koppelen naar detailinformatie. Ook is de verbetering van de doelenstructuur over alle programma's gerealiseerd. De verbetering van o.a. het stelsel van indicatoren in de begroting blijft een permanent proces, ook in het komende jaar. Dit is onderdeel van het meerjarig traject ‘Verbetering van de beleidscyclus’ voor de verbetering van inzicht en sturing op doelrealisatie.
|
1.1.3 In 2020 zal het nieuwe raadsinformatiesysteem en de webcast zijn geïmplementeerd. |
De rol van de raadsgriffie is het ondersteunen van de raad zodanig dat deze zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende functie kan uitoefenen. De raadsgriffie adviseert de raad en raadsleden over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen, waaronder het betrekken van burgers en instellingen bij de democratische besluitvorming en verzorgt daartoe de logistieke ondersteuning. Daarnaast adviseert de raadsgriffie inzake vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter. Tevens ondersteunt de griffie de raad op communicatief vlak door middel van webcast en door advisering over vormen van communicatie, o.a. (sociale) media-analyses. In het komende jaar zal via aanbesteding het nieuwe raadsinformatiesysteem en de webcast zijn geïmplementeerd. Beoogd wordt hiermee te voorzien in een versterking en vernieuwing van de informatievoorziening voor de raad en samenleving. De Politieke Markt Apeldoorn (PMA) is een beproefde manier van werken die optimaal kansen geeft om de lokale democratie goed te laten functioneren en is daarmee het centrale punt voor de raad en de communicatie. Voor 2020 is de ambitie om bij geschikte onderwerpen de PMA op locatie te organiseren en meer ontmoetingen te organiseren. Er zal ook een besluit worden genomen over de optimalisering van de werkwijze. Verder zal in vervolg op de raadsopdracht burgerparticipatie het komende jaar het college afgestemd met de raad het proces begeleiden om te komen tot andere vormen van vertegenwoordiging en waardecreatie door participatie. Dit om de inbreng uit de samenleving te versterken.
|
1.1.4 De raadswerkgroep Omgevingswet bereidt procedureel en procesmatig de besluitvorming door de Raad voor zodat in 2029 één gemeentelijk omgevingsplan kan worden vastgesteld. |
De Omgevingswet zal naar verwachting per 1 januari 2021 in werking treden. Hierdoor zal er ook veel veranderen voor de gemeenteraad. Zo zullen er in het komende jaar nieuwe (werk)afspraken moeten worden gemaakt tussen het college en de gemeenteraad en zal ook de participatie tussen en met inwoners en andere betrokken wijzigen. Om de invoering van de Omgevingswet voor de gemeenteraad te begeleiden heeft het presidium een raadswerkgroep ingesteld. Voornaamste taak van de raadswerkgroep is het procedureel en procesmatig voorbereiden van besluiten die uiteindelijk door de raad moeten worden genomen, zoals de vaststelling van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Daarnaast moet de raad bijvoorbeeld ook besluiten welke regels van het Rijk worden overgenomen (de zogenaamde bruidsschat) en hoe de participatie wordt ingericht. Naar verwachting wordt de Omgevingsvisie in 2020 vastgesteld, de vaststelling van het omgevingsplan is voorzien in medio 2024. Voor het omgevingsplan geldt een ruime overgangstermijn. Uiterlijk in 2029 moeten alle bestemmingsplannen en andere regels met betrekking tot fysieke leefomgeving zijn ondergebracht in één gemeentelijk omgevingsplan.
|