Hoofddoelstelling 1: 1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)
De kwaliteit van de openbare ruimte wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezige verkeersstructuren. Met de fiets, het openbaar vervoer en de auto moet iedereen zich veilig, (waar nodig) snel en betaalbaar kunnen verplaatsen. Er wordt flink geïnvesteerd op dit vlak. Om de gevolgen voor de ruimte en het leefmilieu zo klein mogelijk te houden zetten we in op slimme, duurzame en innovatieve oplossingen. De vastgestelde verkeersvisie 2016-2030 is het onderliggende kader.
Doelstelling: 1.1 Iedereen moet zich (op een betaalbare wijze) kunnen verplaatsen met (innovatieve) vormen van vervoer (Inclusiever)
Doelstelling: 1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is (Efficiënter)
Doelstelling: 1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer (Veiliger)
Doelstelling: 1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving (Schoner)
Doelstelling: 1.5 Voorkomen overlast door vliegverkeer
Indicatoren
Doelstelling: Trendanalyse
Kadernota's
Hoofddoelstelling 2: 2. Een royaal en veerkrachtig groen-blauwe omgeving voor mens, dier en natuur
Apeldoorn is een gemeente met groene veerkracht! We worden gekend en geroemd als een prettige groene gemeente en staan er voor om dat te blijven en te versterken. Dat doen we omdat we daarmee een aantrekkelijke, leefbare en gezonde omgeving willen blijven bieden aan onze bewoners, bedrijven en bezoekers. Dat houdt in dat we inzetten op een stad en ommeland met een robuuste groenblauwe hoofdstructuur als ruggengraat. En dat we de inrichting van de openbare ruimte zo vormgeven dat het tegen een stootje kan. Sterker nog, dat we de hoeveelheid soorten planten en dieren in stand kunnen houden en zelfs vergroten, bij alle ingrepen die we (moeten) doen in onze openbare ruimte. Niet alleen voor nu maar ook voor de toekomst. Want we weten dat klimaatverandering, afnemende biodiversiteit en verschralende bodemvitaliteit ons kwetsbaar maakt. Effecten als wateroverlast, hittestress, droogte, soortenarmoede en uitgeputte bodems zijn te verwachten. Als we niets doen krijgen we daar last van. Door meer groen en robuuster groen, door klimaatadaptief de openbare ruimte in te richten en natuurinclusief te ontwikkelen, beperken we die kwetsbaarheid.
Het college stelt zich ten doel, dat Apeldoorn koploper blijft als het gaat om klimaatadaptatie door onder meer in te zetten op groene daken en gevels en afkoppelen van regenwater. We zetten ook in op een grote rijkdom aan planten en dieren op de Veluwe. Wij slagen erin een balans te vinden tussen toerisme en ecologie. Over vier jaar is er een grotere biodiversiteit.
Doelstelling: 2.1 Klimaatbestendiger door stad en dorpen te vergroenen en waterrobuust in te richten
Doelstelling: 2.2 Toename (of minimaal gelijk blijven) van het aantal (inheemse) soorten van plant en dier
Doelstelling: 2.3 Vergroenen (meer en beter groen) voor een aantrekkelijke en gezonde stad, dorpen en landelijk gebied
Doelstelling: 2.4 Verbeteren van het dierenwelzijn
Kadernota's
Hoofddoelstelling 3: 3. Realiseren van een duurzame en toekomstbestendige leefomgeving met aandacht voor kwaliteit
De openbare ruimte is het bindmiddel in onze samenleving. Het vormt de basis voor het openbare leven. Het is de plek waar mensen elkaar ontmoeten, naar hun werk gaan, spelen, sporten en ontspannen. Het beheer van de openbare ruimte is daarmee een belangrijk werkterrein van de gemeente.
Thema’s als hittestress, wateroverlast, circulaire economie en biodiversiteit vervullen in ons werk een grote rol. Wij ervaren dit aan den lijve wanneer we bijvoorbeeld kijken naar de effecten van de droogte, piekbelastingen bij regen en oprukkende invasieve soorten zoals de Japanse Duizendknoop.
Slim beheer draagt bij aan het oplossen van grote maatschappelijke uitdagingen. Sterker nog, slim beheer is noodzakelijk om veel van de doelstellingen te behalen. Tegelijkertijd zijn grote delen van de infrastructuur, beplantingen en andere delen van de fysieke leefomgeving die in de naoorlogse periode zijn gebouwd nu aan vervanging toe. Dit is daarom hét moment om de verbinding te zoeken tussen de inrichting en het beheer van de openbare ruimte en de maatschappelijke opgaven op andere beleidsterreinen.
Schoon, heel en veilig vormen de basis. In de Turap en de Jaarrekening geven we aan op welke wijze we hieraan invulling geven conform uw Motie 11 van 8-11-2018 aangaande het onderhoud. Onze ambities liggen echter hoger. We willen groene toekomstbestendige wijken realiseren en beheren. Er zijn door uw raad strategische doelen bepaald, waaraan invulling wordt gegeven.
In ons werk combineren we fysieke en sociale maatregelen. Dit doen we door inzet van mensen uit de participatiewet, de leerwerksettings en vormen van arbeidsmatige dagbesteding. Ook voeren we in 2020 grote projecten uit, denk aan de revitalisatie van verouderde wijken, het verder verbeteren van de kwaliteit van wegen en de coördinatie op het vervangen van 55 kilometer aan gas en waterleidingen. Naast de grote ontwikkelingen zijn we direct inzetbaar bij knelpunten. Van gladheid tot de eikenprocessierups en van rioolverstoppingen tot de Japanse Duizendknoop.
Doelstelling: 3.1 Instandhouding van de basiskwaliteit van de openbare ruimte ten aanzien van functionaliteit, veiligheid en uitstraling, binnen het beschikbare budget
Doelstelling: 3.2 Buitenruimte voor iedereen: onze buitenruimte is uitnodigend als het gaat om spelen, bewegen, sporten en ontmoeten
Doelstelling: 3.3 Toevoegen van kwaliteit en kleur aan de stad en de dorpen
Doelstelling: 3.4 Revitalisering van verouderde buurten en wijken
Doelstelling: 3.5 Zorgdragen voor kostendekkende begraafplaatsen met een gedifferentieerd aanbod
Doelstelling: 3.6 Zorgdragen voor beheer en exploitatie van parkeergarages en rijwielstallingen
Doelstelling: 3.7 Zorgdragen voor gladheidsbestrijding
Kadernota's