Met het beheren van de stad en dorpen leggen we de focus op projecten die bijdragen aan de doelstellingen van onze gemeente, bijvoorbeeld door het combineren van onderhoudsmiddelen met investeringen in groen, water, veiligheid, duurzaamheid en klimaatopgaven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van informatie over de toestand en het functioneren van de openbare ruimte en door projecten te prioriteren op hun bijdrage aan deze doelstellingen. Dit noemen we assetmanagement.
De kwaliteit van onze wegen is de afgelopen jaren grotendeels hersteld. Vooral de asfaltwegen zijn in kwaliteit toegenomen (wat ook de insteek was van het Herstelplan 2013). Daarmee is de basis inmiddels redelijk op orde. We zetten een deel van het budget in voor het omvormen van asfalt naar elementen en een deel op specifieke projecten waar grote kansen liggen om meerwaarde toe te voegen (bijvoorbeeld een grote plus in beeldkwaliteit, veiligheid of functionaliteit). Bij dergelijke ingrijpende projecten geven we inwonerparticipatie een grotere rol. Het zijn immers de bewoners en gebruikers die echt kunnen vertellen hoe hun straat een aantrekkelijk verblijfsklimaat krijgt. Daarbij vinden wij het logisch om het Wegenplan in de toekomst te verbreden naar een integraal vervangingsprogramma openbare ruimte.
PRESTATIE
3.1.1 Beheer en onderhoud |
Beheer en onderhoud op beeldkwaliteit CROW B. Op dit moment wordt de openbare ruimte op beeldkwaliteit CROW B onderhouden. We monitoren daarbij met name het onkruid op verhardingen in verband met de veranderde werkwijze die is ontstaan door het verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen in verharding. Twee keer per jaar, via de Turap en de jaarrekening, ontvangt u van ons een rapportage die de stand van zaken weergeeft.
|
3.1.2 Meten kwaliteit |
Kwaliteit van de wegen, paden en pleinen volgens bewonerspanel gewaardeerd op een 7.0 of hoger. De waardering van de kwaliteit van de wegen, paden en pleinen wordt (jaarlijks) in mei/juni gepeild bij het burgerpanel. De uitkomst is na de zomer beschikbaar.
|
3.1.3 Participatie bij schoonhouden stad |
We betrekken verenigingen bij het schoonhouden van de stad. Wij willen minimaal 75 verenigingen betrekken. |
NIEUWE ONTWIKKELING
Detacheringsvergoeding Lucrato (MPB ombuigingen) |
Binnen de gemeente werken er circa 130 mensen vanuit de voormalige sociale werkplaats (nu onderdeel van de participatiewet). Wij betalen hiervoor een detacheringsvergoeding aan Lucrato. Wanneer deze vergoeding wordt omgezet naar de systematiek van loonwaarde, betekent dit een verhoging van deze kosten. Dit is conform ons eigen beleid en hiermee tonen wij voorbeeldgedrag naar andere werkgevers. Wij verwachten een verhoging van de kosten met een bandbreedte van € 350.000 tot € 450.000 en daarom stellen we voor om hiervoor een PM-post op te nemen. Voor een nadere toelichting en dekking verwijzen we naar het voorstel voor onontkoombaar nieuw beleid inzake de taakstelling aan Lucrato (programma 6). De verhoging zal per 2021 ingaan. |
Benodigd budget Vanaf 2021 voeren wij een pm-post op |
Onderhoud openbare verlichting |
Door het toepassen van nieuwe technieken, zoals LED en longlife lampen, kunnen wij de onderhoudskosten voor de openbare verlichting structureel verlagen. |
Benodigd budget Het budget kan vanaf 2020 structureel worden verlaagd met € 50.000. Betreft onderdeel van aanvullende ombuiging budgetten openbare ruimte. |
Onderhoud van de bebouwde omgeving (MPB ombuigingen) |
Wij gaan bezuinigen op het onderhoud van Abri's en het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS). Voor de Abri's zal er in 2022 een nieuwe aanbesteding plaatsvinden. Nu maken wij een pas op de plaats. De provincie gaat vanaf 2020 vernieuwingen doorvoeren met betrekking tot DRIS. |
Benodigd budget De bezuinigingen bedragen € 50.000 stuctureel. Betreft onderdeel van de aanvullende ombuiging openbare ruimte. |
Overige bezuinigingsmaatregelen (MPB ombuigingen) |
Wij gaan bezuinigingen doorvoeren op het onderhouden en beheren van de klompenpaden en een versobering in het onderhouden van onze bermen. Er kan een versobering in het onderhouden van onze bermen plaatsvinden. Met deze versobering gaan we een (laag) risico lopen dat er op termijn een mindere doorstroming van water bij sloten kan zijn. |
Benodigd budget De genoemde maatregelen leveren een bezuiniging op van € 100.000 structureel. Betreft onderdeel van de aanvullende ombuiging budgetten openbare ruimte. |
Temporiseren van investeringen (MPB ombuigingen) |
Toen in de eerste helft van dit jaar duidelijk werd, dat de gemeente tekorten zou krijgen, is gevraagd om investeringen waar mogelijk te verschuiven naar de tweede helft van dit jaar om zo waar mogelijk keuzevrijheid te houden. Om die reden hebben wij minder geïnvesteerd dan geraamd. De vraagstukken rondom PFAS en stikstof hebben dit effect verder versterkt. Investeringen die bedoeld zijn om onze wegen op CROW B niveau te houden, waarbij die wegen echter (zonder die investeringen) wel veilig zijn, kunnen deze uitgesteld worden en kunnen wij in een later stadium beoordelen of deze investeringen kunnen vervallen of niet. Wij schuiven een investeringsbedrag van € 3.500.000 door waardoor er in 2020 een lagere kapitaallast van € 150.000 is. Voor een deel leidt dit wel tot hogere onderhoudskosten van € 50.000.
|
Benodigd budget De temporisering leidt tot een lagere kapitaallast van € 150.000 en tot hogere onderhoudskosten van € 50.000. De totale besparing is € 100.000 in 2020. Betreft onderdeel van de aanvullende ombuiging budgetten openbare ruimte. |