Openbare ruimte

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is (Efficiënter)

Efficiënte netwerken zijn van belang om alle verplaatsingen op te vangen. Hierbij gaat het om netwerken voor fietsen, auto’s en openbaar vervoer, overstappunten en parkeervoorzieningen.

Het gebruik van de fiets heeft veel voordelen. Door meer ruimte aan de fiets te geven (snellere, directere routes en meer stallingscapaciteit), verbetert de bereikbaarheid op een duurzame manier. Voor het autoverkeer gaat het om het verbeteren van de doorstroming met name op de ring en de aansluitingen op regionale en landelijke hoofdwegen. Toepassen van slimme technieken (smart city, intelligente verkeerslichten) en eventueel uitbreiding dragen bij aan de doorstroming. Daarnaast is een goede doorstroming van de nationale en regionale hoofdwegen van belang om Apeldoorn bereikbaar te houden.

Ook voor het openbaar vervoer is doorstroming gewenst omdat daarmee een kwalitatief goed alternatief voor de auto wordt geboden.

We verkennen de realisatie van transferpunten/hubs en de daarvoor benodigde voorzieningen, waar van de ene naar de andere vervoerwijze kan worden overgestapt met als doel om het autonetwerk en leefmilieu minder te belasten. Daarnaast verkennen we ook de mogelijkheden voor hubs aan de rand van de stad waar overslag van goederen naar schone vervoermiddelen kan plaatsvinden.

Efficiënt ruimtegebruik heeft ook te maken met parkeerfaciliteiten voor auto en fiets. Met name in de binnenstad wordt dit geoptimaliseerd (garages) en kan de vrijkomende ruimte worden aangewend voor andere functies. We maken het  parkeren gebruiksvriendelijker .

 

 

PRESTATIE

1.2.1 Betere doorstroming Laan van Zevenhuizen door vergroten capaciteit op een tweetal plaatsen

We vergroten de capaciteit van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de kruising met de Sluisoordlaan (2020/2021) en het resterende gedeelte ter hoogte van de Saloméstraat (2022).

1.2.10 Uitvoeren diverse projecten Parkeervisie

Uitwerking van projecten op basis van het in 2019 vastgestelde beleid. De focus in 2020 ligt op digitalisering van parkeerproducten (bewonersvergunningen, proeven realtime bezetting parkeerterreinen (waaronder de parkeersensoren op het parkeerterrein Rosariumstraat), scanauto voor digitale handhaving) , locaties vrachtwagenparkeren, herkenbaarheid parkeergarages, vervanging parkeerapparatuur (Haven Centrum en Brinklaan), stimuleren gebruik transferpunten, extra aanbod fietsenstallingen, innovaties in parkeergarages (met Haven Centrum als voorbeeldlocatie), maatwerk oplossingen voor parkeren in wijken (vergunningparkeren in Julianakwartier).

1.2.11 Verkennen mogelijkheid directe treinverbinding en extra station

We verkennen in 2020/2021 de mogelijkheid van een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn, met een station Apeldoorn West.

 

 

1.2.12 Implementatie nieuwe technieken verkeerslichten

In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om nieuwe ontwikkelingen waarbij data over de verkeersafwikkeling ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert. Ook maken we de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven.

1.2.13 Besluiten en uitvoeren van snelle regionale fietsroutes

We nemen een besluit over de aanleg van een snelle fietsroute Apeldoorn-Epe en starten met de uitvoering. We verkennen de regionale fietsroute Apeldoorn-Zutphen (2021). De fietsroute Apeldoorn-Deventer is grotendeels gerealiseerd;  hiervan moeten De Linie en de Veenhuizerweg/Klaverweg nog worden omgevormd tot fietsstraat.

1.2.14 Aanpak fietsparkeren binnenstad

Er komen extra bewaakte fietsenstallingen in de binnenstad, waaronder een stalling onder het Marktplein (2020/2021) en nabij de kruising Hoofdstraat Zuid/Kanaalstraat (2020/2021).  Aandacht heeft het fietsparkeren in de openbare ruimte in de binnenstad, voor wat betreft ordening, communicatie, handhaving e.d.

We betalen mee aan de exploitatie van de bewaakte fietsenstalling bij het NS-station. Bij tekorten breiden we de capaciteit voor (onbewaakte) fietsenstallingen bij bushaltes uit.

1.2.2 Betere doorstroming Kanaal Noord

Vergroten capaciteit Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen (2021).

1.2.3 Betere doorstroming kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg

We vergroten de capaciteit van het kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg (2021/2022).

1.2.4 Verkeersontsluiting Zevenhuizen Zuidbroek

In de wijk Zevenhuizen Zuidbroek treffen we maatregelen om het doorgaande verkeer door de wijk te verminderen (2020).

1.2.5 Ontwerp tunnel Laan van Osseveld gereed

Het kernteam Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) heeft in januari 2018 besloten dat een 2x1 Tunnel in de Laan van Osseveld een kosteneffectieve oplossing is en dat zij 50% wil bijdragen in de kosten. Apeldoorn wil dit deel van de ring uitvoeren met 2x2 rijstroken. De meerkosten komen volledig voor rekening van de gemeente. In 2021/2022 is de 2x2 tunnel in Laan van Osseveld gerealiseerd.

 

1.2.6 Doorstroomplan Ring

We maken in 2020 een doorstroomplan voor de ring zodat inzicht bestaat in knelpunten en oplossingen. Hierbij verkennen we de mogelijkheden van een volgende tunnel in de Ring (Laan van Spitsbergen of Laan van Erica).

 

1.2.7 Planvorming N786

We participeren in de planvorming van de Provincie Gelderland betreffende de N786. Dit project vormt onderdeel van het multiproject Eerbeek-Loenen 2030.

1.2.8 Lobbyen voor bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

We lobbyen samen met regionale partijen voor een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn over de weg (de A1 tussen Apeldoorn en Barneveld en de A50 tussen Zwolle-Apeldoorn- Arnhem) en over het spoor (Berlijn, Randstad, Barneveld, Zutphen-Winterswijk). Hiertoe organiseren we samen met de Cleantech Regio bijeenkomsten, maken we deel uit van landelijke, provinciale en regionale projectgroepen en initiëren we bestuurlijke en ambtelijke overleggen.

1.2.9 Voorbereiding voor uitvoering parkeeroplossing Apeldoorn-west

We zoeken een oplossing voor het parkeren bij attracties in Apeldoorn West. Daarbij onderzoeken we verschillende parkeeroplossingen, waaronder parkeren op afstand voor de bezoekers van attracties (onder andere Apenheul) in Apeldoorn West. Na besluitvorming in 2019 vindt in 2020 de voorbereiding voor de uitvoering plaats.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Besparing op bevorderen verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid (ombuiging Voorjaarsnota)

Uit deze budgetten worden licenties en onderhoudscontracten van verkeersproducten en verkeerssoftware betaald, kosten voor fietsexamens voor scholen, verkeersonderzoeken, verkeerseducatie, maar vooral kleinere doorstromings- en verkeersveiligheidsmaatregelen waarbij meegelift wordt met onderhoudsmaatregelen, zoals een veilige opstelruimte voor langzaam verkeer in de middenberm van een drukke weg.  

 

Benodigd budget

Besparing van 10% op budgetten verkeersveiligheid en doorstroming lopen op van € 10.000 in 2020, € 30.000 in 2021 tot € 51.000 in 2022 en verder.

Diverse ombuigingen mobiliteit (Voorjaarsnota)

De ombuigingen, die deels al in 2019 worden gerealiseerd, bevatten de volgende onderdelen:

  • Laadvoorzieningen bij woningen: Voordat Apeldoorn deel uitmaakte van de provinciale concessie voor de plaatsing van laadpalen, zijn er in de MPB 2017-2020 budgetten voor dit doel ter beschikking gesteld. Dit om het elektrisch rijden te stimuleren. Nu de gemeente deelneemt aan de concessie zijn er voor de gemeente geen kosten meer verbonden aan de plaatsing van laadpalen.
    Het maatschappelijk effect is klein, de middelen hadden ingezet kunnen worden voor laadvoorzieningen in de openbare ruimte.
  • Fietsvriendelijk maken VRI’s: Gezien onze deelname aan het rijks- en regionale programma Talking Traffic zijn er subsidies beschikbaar gekomen voor de ombouw van bestaande verkeerslichten naar intelligente verkeerslichten waarvan de mogelijkheden om de fietsers te prioriteren onderdeel uitmaken.
    De effecten zijn klein, wel wordt de flexibiliteit van de gemeente om te anticiperen op/faciliteren van initiatieven uit de maatschappij en voor het binnenhalen van subsidies van provincie en rijk (cofinanciering is dan een voorwaarde) ingeperkt.
  • Ondersteunen initiatieven duurzame mobiliteit: Omdat er voor dit budget in de jaarschijf 2021 vooralsnog geen concrete plannen voor aanwending zijn, kan dit worden vrijgespeeld.
  • Proeven innovatieve openbaar vervoer toepassingen: In het jaar 2018 zijn de gelden die voor dit doel zijn gereserveerd niet besteed en overgeheveld naar 2019. Ook in 2019 zijn hiervoor gelden beschikbaar. Het niet uitgeven van de gelden in 2018 (met uitzondering van het project Mobuur) heeft te maken met de nieuwe openbaar vervoer concessie die in 2020 ingaat.
    Het effect van deze ombuiging is nog niet aan te geven omdat de nieuwe OV consessie nog niet bekend is. Wel is minder budget beschikbaar voor verzoeken vanuit de maatschappij om leemtes op te vullen, indien het bedieningsniveau achteruit gaat.  Dit geldt ook voor de wens van de raad (aangenomen motie) om met initiatieven te komen voor een goedkoper openbaar vervoer.

Benodigd budget

De ombuigingen bedragen in 2020 € 24.000 aan lasten en € 170.000 aan investeringen, in 2021 € 26.000 aan lasten en € 30.000 aan investeringen. In 2022 € 36.000 aan lasten en € 125.000 aan investeringen. In 2023 € 36.000 aan lasten.

Exploitatie parkeergarage Anklaar (nieuw beleid Voorjaarsnota)

In september 2019 is het winkelcentrum Anklaar opgeleverd en is de parkeergarage Anklaar in eigendom aan de gemeente overgedragen. De exploitatie van de parkeergarage is niet kostendekkend.

 

Benodigd budget

Het exploitatietekort is per 2020 jaarlijks € 120.000.

Wijziging ontsluiting Saloméstraat (nieuw beleid Voorjaarsnota)

De wens bestaat om de rijstroken van de Laan van Zevenhuizen te verdubbelen. Indien de Saloméstraat niet aangesloten wordt  op de Laan van Zevenhuizen betekent dit een verbetering van de doorstroming omdat er geen extra verkeerslicht gerealiseerd hoeft te worden. Hiervoor is een gewijzigde ontsluiting van de Saloméstraat via de Fauststraat noodzakelijk. Met de woningbouwcorporaties worden de mogelijkheden hiervoor verkend.

 

Benodigd budget

In 2020 exploitatielasten van € 60.000 en een investering van € 440.000 voor de infrastructurele aanpassing. In 2021 ev € 20.000 kapitaallasten.

ga terug