Buitenstad

1.2 Uitvoering geven aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van de stad

Vanuit de  ambitie werken we aan een compacte, complete en bereikbare binnenstad, waarvan de verblijfskwaliteit zich kenmerkt door groen, water en een attractieve openbare ruimte en waarbij de historie van de stad zichtbaar blijft en waar mogelijk wordt versterkt (vanuit onder andere het programma beken en sprengen en bijvoorbeeld het erfgoedfonds). We werken aan veel ruimtelijke ontwikkelingsplannen, zoals in de Kanaalzone, het Zwitsalterrein en het complex van Centraal Beheer.

We streven er naar om de Kanaalzone via een integrale ontwikkelings- en realisatiestrategie tot ontwikkeling te brengen, waarbij de centrale noord-zuid as getransformeerd wordt in een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen.

Voor Kanaalzone 2.0 zijn in het Uitvoeringsplan 2017-2025 nieuwe accenten gelegd zoals klimaatadaptatie, cultuurhistorie en hergebruik. Woningbouw in de Kanaalzone 2.0 is van toegevoegde waarde om de kwaliteit en de sociale veiligheid in het openbaar gebied te vergroten.

We dragen bij aan een verdere ontwikkeling van het Zwitsalterrein, zodat het een unieke en toegevoegde waarde voor de stad wordt. Dit doen we door de gebouwen te verhuren en geschikt te maken voor functies die passen binnen het profiel ‘Ruimte voor ontdekking’. Daarnaast faciliteert de gemeente de samenwerking van de gebruikers en draagt bij aan de communicatie en acquisitie van het terrein.

Voor het complex van Centraal Beheer als icoon van de stad streven we naar een goede balans tussen wonen en bedrijvigheid.

 

 

PRESTATIE

1.2.1 Realiseren van 10 projecten in de Binnenstad

Apeldoorn verbetert de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Basis hiervoor is het door de raad vastgestelde Regieplan Binnenstad. Inmiddels hebben wij diverse projecten in de openbare ruimte afgerond. In 2020 realiseren wij projecten in de openbare ruimte (onderdeel van fase 3 openbare ruimte) en andere ontwikkelingen. De meest in het oog springende ontwikkelingen zijn:

  • Wij ronden de planvorming af en bereiden de uitvoering voor van de herinrichting van het marktplein. De daadwerkelijke realisatie van de herinrichting (inclusief ondergrondse fietsenstalling) start in 2020. Hierbij zetten wij in op een geïntegreerd ruimtelijk ontwerp, dat met burgerparticipatie tot stand komt.
  • Wij brengen de Grift bovengronds, realiseren de Grifthof en de verbinding tussen Stationsstraat en de Kanaalstraat. Mede afhankelijk van planprocessen ronden wij dit project af in 2021.
  • De start van de planvorming voor de herinrichting van de Kanaalstraat/Hofstraat en de aansluiting op de Hoofdstraat. Dit inclusief het creëren van extra stallingscapaciteit voor fietsen. Afstemming met concrete bouwprojecten in dit gebied bepaalt mede de concrete start van de uitvoering (rond 2020/2021).
  • Wij  hebben in 2019 samen met de horeca-ondernemers gewerkt aan ideeën om te komen tot een structurele kwalitatieve verbetering van de inrichting en toekomstbestendigheid van het Caterplein. De uitwerking en realisatie van de vastgestelde uitgangspunten pakken wij met de ondernemers op.
  • We realiseren de versterking van de pleinfunctie bij de Paslaan (2020) en de aansluitende verbinding en ruimtelijke ontwikkeling tussen het voormalige Kijkshoppand en het voormalige Sportfondsenbad.
  • Wij geven invulling aan de mogelijkheden om de kwaliteit van hofruimten in de Binnenstad te verhogen (2020 en verder):

herstellen c.q. renoveren we het Raadhuisplein (2022), en

pakken wij de herinrichting op van de aansluiting van de Asselsestraat/Wilhelmina Druckerstraat als groene entree van de binnenstad (2022), en

verbeteren wij de openbare ruimte bij Westpoint  (2020/2021), en

voeren we stapsgewijs het lichtplan uit voor de Binnenstad, waarbij wordt ingezet op innovatieve belichting in de binnenstad en verlevendiging, sfeerverhoging in de avonduren (uitvoering 2020-2022).

 

Naast de gemeentelijke investeringen zijn er momenteel veel eigenaren/partijen die willen investeren in de binnenstad. De initiatiefnemers met bouw-, of verbouwplannen begeleiden wij en zij dragen bij aan een impuls voor de binnenstad.

 

1.2.2 Realiseren van 10 projecten in de Kanaalzone uit het uitvoeringsplan

Noord:

  • We verwachten dat de bestemmingsplanprocedure van de voormalige Remeha en Kwekerij locatie in de eerste helft 2020 vastgesteld wordt. De start bouw vindt aansluitend plaats, tweede helft van 2020.
  • De realisatie van Vlijtsekade 1b na het vaststellen van het bestemmingsplan starten begin 2020 met bouwrijp maken, de start bouw is in de tweede helft van 2020 gepland.
  • Op het Zwitsalterrein werken we in 2020 verder aan de herinrichting van de openbare ruimte en een duurzame verbetering van enkele panden  op het Zwitsalterrein. In 2020 presenteren we de toekomstmogelijkheden voor Zwitsal en wegen we verschillende scenario’s voordat we met een definitief scenario komen. Dat scenario geeft inzicht in welke vorm Zwitsal zich verder zal ontwikkelen en welke partij(en) daarbij worden betrokken.

Oevers:

  • In Haven Centrum wordt in overleg met woningcorporatie Ons Huis en marktpartijen de mogelijkheden van de bouw van appartementen rondom de parkeergarage verder uitgewerkt. Voor de parkeergarage Koningshaven gaan we de mogelijkheden van verduurzaming verder verkennen, zoals het toepassen van zonnepanelen en de inzet van elektrische deelauto’s.
  • Voor het bouwplan New York aan de Baron Sloetkade wordt de oplevering van de appartementen in 2020 verwacht.
  • Over de herontwikkeling van de Q.van Uffordlaan wordt in 2020 duidelijk op welke wijze deze omgezet wordt van kantoren naar wonen.
  • Na het opstellen van de visie Veldhuis in 2019 worden in 2020 initiatieven verwacht, de Nettenfabriek en de vml drukkerij Boeijenga maar ook het gemeentelijke bezit aan de Molenstraat zal opgepakt worden.

Zuid:

  • Binnen de Schatkamer van Zuid wordt in 2020 het openbaar gebied gereed gemaakt, inclusief het opwaarderen van Kanaal Zuid tot aan de Aalscholverweg. Op de Koldewijnlocatie starten we - na de bodemsanering - in 2020 met de bouw. Vervolgens werken we verder aan de ontwikkeling van de plannen voor de Lepelaarweg en omgeving.
  • De oever van het Kanaal van de Schatkamer tot aan de Marchantsstraat wordt met provinciale subsidie uit het programma Beleef het Kanaal in de periode 2020-2022 opnieuw ingericht.
  • Vanuit het programma Kanaalzone wordt vanuit ontwikkeling aan de volgende gebieden prioriteit gegeven:
    de Ambelt locatie, die een bijdrage kan leveren aan een aantrekkelijke oever en gemeentelijk bezit is dat reeds jaren leegstand kent, en

de Vlijtsekade fase 2, waar we het laatste stuk met woningbouw kunnen realiseren, en

de Vurec locatie, een gebied dat terugloopt en waar we aansluitend op de Schatkamer een aantrekkelijk woon(werk)gebied kunnen realiseren.

  • Verbeteren van de openbare ruimte aan de oevers van het Kanaal (bijvoorbeeld Motie peddelpad, openbare ruimte van de voormalige busbaan ter hoogte van De Maten) waarvoor de provincie subsidiemogelijkheden heeft geboden vanuit het programma Beleef het Kanaal. Deze projecten moeten in de periode 2020-2022 gerealiseerd worden.

 

1.2.3 Faciliteren van particuliere projecten en nieuwe initiatieven beoordelen aan de hand van het nieuwe Afwegingskader Wonen

Naast de plannen met een gemeentelijke grondexploitatie, werken we aan particuliere initiatieven waarbij over de apparaatskosten afspraken worden gemaakt met de betreffende ontwikkelaar. In 2020 zijn onder andere de initiatieven Centraal Beheer, Westpoint, opheffen LPG-vulpunt en verplaatsing tankstation in Ugchelen, Podium in Zevenhuizen en Ugchelen Buiten aan de orde. Daarnaast zien wij als gevolg van de ruimte die is ontstaan door het nieuwe afwegingskader Woningbouw, een groot aantal nieuwe ruimtelijke projecten ontstaan. Dat zijn bijvoorbeeld locaties aan de rand van Zuidbroek, in de Binnenstad, Kanaalzone maar ook verspreid over andere delen van Apeldoorn.

NIEUWE ONTWIKKELING

Binnenstad goed en groots! (nieuw beleid Voorjaarsnota)

Afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in de Binnenstad. Grote stappen zijn gezet in de herinrichting van de openbare ruimte (fasen 1 t/m 3). Tegelijkertijd is te zien dat ook private partijen vertrouwen hebben om in het bestaande vastgoed te investeren. Nu de vernieuwing van de binnenstad breed op gang is gekomen is het gewenst die “vliegwielfunctie” vast te houden en hiermee de kwaliteit van de Binnenstad te vergroten.

Om inhoud te geven aan de gewenste permanente kwaliteitsimpuls in de binnenstad is een aantal aanvullende investeringen gewenst. Gezien het gemeentelijk financiële perspectief, gaat het op dit moment om de volgende extra investeringen:

  • Verbinding Deventerstraat-Marktplein ad € 350.000;
  • Verblijfsgebied Paslaan ad € 150.000;
  • Exploitatielasten voor een fietsenstalling in Hoofdstraat Zuid ad € 85.000.

Daarnaast investeren wij actief in een stevige relatie met externe partners zoals provincie, het waterschap en private investeerders, zodat de inmiddels gedane investeringen maximaal renderen en een stevig fundament wordt gecreëerd voor nieuwe investeringen.

 

Benodigd budget

De extra budgetten betreffen € 500.000 investeringsbudget in 2020 met een jaarlijkse kapitaallast van € 16.000 voor de verbinding Deventerstraat-Marktplein en verblijfsgebied Paslaan en een exploitatiebudget voor de rijwielstalling Hoofdstraat Zuid met ingang van 2021 (€ 42.000) en jaarlijks € 85.000 vanaf 2022.

Ugchelen centrum openbare ruimte (nieuw beleid Voorjaarsnota)

We hebben een eerste overeenkomst gesloten om te komen tot beëindiging van het LPG-vulpunt in het centrum van Ugchelen. Door het opheffen van dit vulpunt wordt de hindercirkel opgeheven, zodat meerdere locaties in het hart van Ugchelen kunnen worden ontwikkeld. De centrumvisie Ugchelen geeft de contour aan voor de beoogde kwaliteitsimpuls in het centrum. Naast de particuliere planontwikkelingen worden met lokale stakeholders plannen gemaakt om de openbare ruimte in het hart van het centrum te upgraden.

Benodigd budget

Met deze investering is in de komende 5 jaar een bedrag van € 850.000 gemoeid. Het exacte investeringsmoment wordt afgestemd op de particuliere bouwplannen, zodat er sprake is van een maximaal rendement van de investering. De jaarlijkse kapitaallasten (€ 8.000 in 2021) bedragen uiteindelijk na uitvoering van het gehele plan € 26.000 per jaar (2024).

ga terug