Vanuit de ambitie werken we aan een compacte, complete en bereikbare binnenstad, waarvan de verblijfskwaliteit zich kenmerkt door groen, water en een attractieve openbare ruimte en waarbij de historie van de stad zichtbaar blijft en waar mogelijk wordt versterkt (vanuit onder andere het programma beken en sprengen en bijvoorbeeld het erfgoedfonds). We werken aan veel ruimtelijke ontwikkelingsplannen, zoals in de Kanaalzone, het Zwitsalterrein en het complex van Centraal Beheer.
We streven er naar om de Kanaalzone via een integrale ontwikkelings- en realisatiestrategie tot ontwikkeling te brengen, waarbij de centrale noord-zuid as getransformeerd wordt in een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen.
Voor Kanaalzone 2.0 zijn in het Uitvoeringsplan 2017-2025 nieuwe accenten gelegd zoals klimaatadaptatie, cultuurhistorie en hergebruik. Woningbouw in de Kanaalzone 2.0 is van toegevoegde waarde om de kwaliteit en de sociale veiligheid in het openbaar gebied te vergroten.
We dragen bij aan een verdere ontwikkeling van het Zwitsalterrein, zodat het een unieke en toegevoegde waarde voor de stad wordt. Dit doen we door de gebouwen te verhuren en geschikt te maken voor functies die passen binnen het profiel ‘Ruimte voor ontdekking’. Daarnaast faciliteert de gemeente de samenwerking van de gebruikers en draagt bij aan de communicatie en acquisitie van het terrein.
Voor het complex van Centraal Beheer als icoon van de stad streven we naar een goede balans tussen wonen en bedrijvigheid.
PRESTATIE
1.2.1 Realiseren van 10 projecten in de Binnenstad |
Apeldoorn verbetert de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Basis hiervoor is het door de raad vastgestelde Regieplan Binnenstad. Inmiddels hebben wij diverse projecten in de openbare ruimte afgerond. In 2020 realiseren wij projecten in de openbare ruimte (onderdeel van fase 3 openbare ruimte) en andere ontwikkelingen. De meest in het oog springende ontwikkelingen zijn:
herstellen c.q. renoveren we het Raadhuisplein (2022), en pakken wij de herinrichting op van de aansluiting van de Asselsestraat/Wilhelmina Druckerstraat als groene entree van de binnenstad (2022), en verbeteren wij de openbare ruimte bij Westpoint (2020/2021), en voeren we stapsgewijs het lichtplan uit voor de Binnenstad, waarbij wordt ingezet op innovatieve belichting in de binnenstad en verlevendiging, sfeerverhoging in de avonduren (uitvoering 2020-2022).
Naast de gemeentelijke investeringen zijn er momenteel veel eigenaren/partijen die willen investeren in de binnenstad. De initiatiefnemers met bouw-, of verbouwplannen begeleiden wij en zij dragen bij aan een impuls voor de binnenstad.
|
1.2.2 Realiseren van 10 projecten in de Kanaalzone uit het uitvoeringsplan |
Noord:
Oevers:
Zuid:
de Vlijtsekade fase 2, waar we het laatste stuk met woningbouw kunnen realiseren, en de Vurec locatie, een gebied dat terugloopt en waar we aansluitend op de Schatkamer een aantrekkelijk woon(werk)gebied kunnen realiseren.
|
1.2.3 Faciliteren van particuliere projecten en nieuwe initiatieven beoordelen aan de hand van het nieuwe Afwegingskader Wonen |
Naast de plannen met een gemeentelijke grondexploitatie, werken we aan particuliere initiatieven waarbij over de apparaatskosten afspraken worden gemaakt met de betreffende ontwikkelaar. In 2020 zijn onder andere de initiatieven Centraal Beheer, Westpoint, opheffen LPG-vulpunt en verplaatsing tankstation in Ugchelen, Podium in Zevenhuizen en Ugchelen Buiten aan de orde. Daarnaast zien wij als gevolg van de ruimte die is ontstaan door het nieuwe afwegingskader Woningbouw, een groot aantal nieuwe ruimtelijke projecten ontstaan. Dat zijn bijvoorbeeld locaties aan de rand van Zuidbroek, in de Binnenstad, Kanaalzone maar ook verspreid over andere delen van Apeldoorn. |
NIEUWE ONTWIKKELING
Binnenstad goed en groots! (nieuw beleid Voorjaarsnota) |
Afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in de Binnenstad. Grote stappen zijn gezet in de herinrichting van de openbare ruimte (fasen 1 t/m 3). Tegelijkertijd is te zien dat ook private partijen vertrouwen hebben om in het bestaande vastgoed te investeren. Nu de vernieuwing van de binnenstad breed op gang is gekomen is het gewenst die “vliegwielfunctie” vast te houden en hiermee de kwaliteit van de Binnenstad te vergroten. Om inhoud te geven aan de gewenste permanente kwaliteitsimpuls in de binnenstad is een aantal aanvullende investeringen gewenst. Gezien het gemeentelijk financiële perspectief, gaat het op dit moment om de volgende extra investeringen:
Daarnaast investeren wij actief in een stevige relatie met externe partners zoals provincie, het waterschap en private investeerders, zodat de inmiddels gedane investeringen maximaal renderen en een stevig fundament wordt gecreëerd voor nieuwe investeringen.
|
Benodigd budget De extra budgetten betreffen € 500.000 investeringsbudget in 2020 met een jaarlijkse kapitaallast van € 16.000 voor de verbinding Deventerstraat-Marktplein en verblijfsgebied Paslaan en een exploitatiebudget voor de rijwielstalling Hoofdstraat Zuid met ingang van 2021 (€ 42.000) en jaarlijks € 85.000 vanaf 2022. |
Ugchelen centrum openbare ruimte (nieuw beleid Voorjaarsnota) |
We hebben een eerste overeenkomst gesloten om te komen tot beëindiging van het LPG-vulpunt in het centrum van Ugchelen. Door het opheffen van dit vulpunt wordt de hindercirkel opgeheven, zodat meerdere locaties in het hart van Ugchelen kunnen worden ontwikkeld. De centrumvisie Ugchelen geeft de contour aan voor de beoogde kwaliteitsimpuls in het centrum. Naast de particuliere planontwikkelingen worden met lokale stakeholders plannen gemaakt om de openbare ruimte in het hart van het centrum te upgraden. |
Benodigd budget Met deze investering is in de komende 5 jaar een bedrag van € 850.000 gemoeid. Het exacte investeringsmoment wordt afgestemd op de particuliere bouwplannen, zodat er sprake is van een maximaal rendement van de investering. De jaarlijkse kapitaallasten (€ 8.000 in 2021) bedragen uiteindelijk na uitvoering van het gehele plan € 26.000 per jaar (2024). |