Milieu

1.3 Het schoner en stiller maken van Apeldoorn

De gemeente Apeldoorn heeft veel wettelijke milieutaken om Apeldoorn schoner en stiller te maken. Jaarlijks spreekt zij met de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) in een samenwerkingsovereenkomst af welke wettelijke taken de OVIJ uitvoert op het gebied van milieuvergunningverlening, -toezicht, -handhaving en rechtsbescherming. Daarnaast geeft de OVIJ milieuadvies bij gemeentelijke projecten, ruimtelijke ontwikkelingen en op het gebied van energie en circulariteit.

 

Naast deze wettelijke taken zet de gemeente Apeldoorn een tandje bij om de milieukwaliteit van Apeldoorn nog beter te maken dan wettelijk nodig is. We focussen ons met name op het schoner en stiller maken van Apeldoorn en richten ons daarbij op de volgende doelen in 2023 (referentiejaar 2018):

  • de luchtkwaliteit in de openbare ruimte voldoet minimaal aan de WHO-norm (bron: monitoringsrapportage NSL). Het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van de geluidsbelasting hebben vooral betrekking op prestaties bij mobiliteit.
  • van alle asbestdaken is 25 % verwijderd. Gezien het terugnemen (in 2019) door de Staatsecretaris van de wet die het Asbestdakenverbod in 2024 mogelijk moet maken, is het onduidelijk of het gemeentelijk plan van aanpak moet worden aangepast. Tot dat moment gaan we uit van een versnelling van de sanering op vrijwillige basis tot ongeveer 10% van het aantal aanwezige daken per jaar.
  • de geluidsbelasting in de openbare ruimte is verminderd tot maximaal 63 dB. Er is een actieplan Geluid 2018-2023 vastgesteld, hierbij zijn geen middelen beschikbaar gesteld. Op de belangrijkste bron, snelwegverkeerlawaai, heeft de gemeente geen directe invloed. In overleg met aanwonenden en Rijkswaterstaat wordt gekeken naar mogelijkheden voor verlaging van maximumsnelheid en uitbreiding van de geluidsschermen door aanbrengen van zonnepanelen.
  • de verontreinigingen in het grondwater zijn in 2022 met 10% verminderd (referentiejaar 2017). Voor de verbetering van de kwaliteit van het grondwater is het uitvoeringsprogramma Gebiedsgericht Grondwaterbeheer Apeldoorn opgesteld.

 

PRESTATIE

1.3.1 Resultaten OVIJ uitvoeren wettelijke (milieu)taken

De OVIJ voert de wettelijke taken uit om Apeldoorn schoner en stiller te maken. Dit door uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst die met de OVIJ jaarlijks wordt afgesloten. Ieder jaar wordt gelijktijdig met het aanbieden van de begroting over het komende jaar middels het jaarverslag van de OVIJ over de behaalde resultaten aan de Raad gerapporteerd. In het jaarverslag zijn naast aantallen producten een 9-tal Kritische Prestatie-Indicatoren (Gelders Stelsel kernset KPI’s) opgenomen. Tevens wordt in het jaarverslag gerapporteerd over de kwaliteitscriteria welke zijn bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen.

 

1.3.2 Sanering asbestdaken.

Het besluit van de staatsecretaris om het besluit voor asbestverbod terug te nemen geeft onduidelijkheid. We kiezen ervoor om wel in te zetten op vrijwillige sanering. We informeren en adviseren in 2020 bedrijven en bewoners die eigenaar zijn van grond met daarop een pand met een asbesthoudend dak over de maatregelen die nodig zijn om het asbesthoudende dak te verwijderen en over bedrijven die deze maatregelen kunnen uitvoeren. In samenwerking met Circulus Berkel zorgen wij ervoor dat de milieustraten het extra aanbod van asbest door particulieren mogelijk maken. Tegelijkertijd blijven we aangehaakt op de informatie die over dit onderwerp uit de Tweede Kamer komt.

1.3.3 Saneren asbest gemeente

Het saneren van de asbestdaken van het gemeentelijk vastgoed is opgenomen in de paragraaf Vastgoed. In het MPV (Meerjarenperspectief Vastgoedexploitaties) wordt jaarlijks over de voortgang gerapporteerd.

1.3.4 Verminderen verontreinigingen in grondwater

In 2020 zal de gemeente twee projecten uitvoeren met als doel het verminderen van de VOCL-verontreinigingen. De gemeente zorgt hierbij voor de financiële randvoorwaarden.

NIEUWE ONTWIKKELING

Frictiekosten en samenwerkingsovereenkomst OVIJ (aanvullende ombuiging)

Milieu en duurzaamheid (energie en circulair) zijn het werkveld van de OVIJ en staan op dit moment vol in de belangstelling. Duurzaamheid is zelfs top prioriteit. De taakstelling Het schrappen van € 100.000 op adviesuren bij de OVIJ betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden. Het inleveren van € 50.000 op de frictiekosten kan doordat er personeel met bepaalde salarisrechten uit dienst is gegaan.

 

We gaan minder inzetten op advisering op het gebied van geluid, externe veiligheid, bodem, energie, luchtverontreiniging en stimuleringsprojecten op het gebied van energie/circulair. De door OVIJ uit te voeren wettelijke taken zijn 3 jaar geleden reeds behoorlijk gekort. Tevens liggen er hier meerjaren afspraken met de partnergemeenten m.b.t. een in alle gemeenten afgesproken level playing field. Bezuiniging is pas mogelijk per 2021 aangezien de begroting 2020 reeds is goedgekeurd.

Benodigd budget

Het gaat om een structurele bezuiniging per 2021 van € 150.000.

ga terug