We hebben zicht op de kwantiteit en de kwaliteit van de door ons geboden individuele ondersteuning en preventieve maatregelen. We monitoren de inzet en kosten van de zorg nauwgezet, waarbij we inzetten op beheersing van de kosten binnen afgesproken kaders.
PRESTATIE
1.3.1 Jaarlijks publiceren we de monitor sociaal domein |
Jaarlijks rapporteren we (tellen en vertellen) over onze activiteiten in het sociaal domein. De jaarmonitor Sociaal Domein geeft inzicht in de cijfers, indicatoren en cliëntervaringen voor Wmo, Jeugd en Werk en Inkomen. |
NIEUWE ONTWIKKELING
Transformatienotitie maatregelen Wmo |
Overeenkomstig de Voorjaarsnota werken wij aan maatregelen voor de Wmo om de tekorten te minimaliseren. Deze zijn uitgewerkt in de transformatienotitie. Daarin stellen wij verschillende maatregelen voor waarmee de kosten Wmo kunnen worden teruggebracht. De meeste maatregelen lopen via onze gemeentelijke toegang. Dit zijn: a. Een ander gesprek. Bij cliënten waar langdurige ondersteuning niet tot uitstroom leidt, voert de toegang een ander gesprek. Een gesprek waarin wordt gecheckt of het ingezette product nog steeds passend en noodzakelijk is en waarin we de cliënt vragen wat er nodig is om tot een succesvol traject te komen. b. Voorliggend veld. In Apeldoorn is geïnvesteerd in het voorliggend veld. Het gebruik hiervan wordt verder geoptimaliseerd. c. Demping effect abonnementstarief Huishoudelijke Hulp. Vanaf 1 januari 2019 geldt een abonnementstarief binnen de Wmo. Dit leidt ertoe dat inwoners die voorheen zelf ondersteuning organiseerden, nu een beroep op de Wmo doen. Dit heeft met grote impact op met name Huishoudelijke ondersteuning. We doen twee dingen: 1. De toegang wordt anders vormgegeven. 2. Vaker wordt gekeken of vaardigheden aan de hulpvrager kunnen worden aangeleerd, zodat hulpvrager de ondersteuning op termijn niet meer nodig heeft. d. Wlz cliënten in de Wmo. Bij Wmo cliënten die mogelijk gebruik kunnen maken van Wlz hulp wordt ingezet op omzetten van de hulp van de Wmo naar de Wlz.
Andere maatregelen zijn gerelateerd aan onze manier van inkopen. Dit zijn de volgende maatregelen: a. Prikkel tot uitstroom. De huidige raamovereenkomst maakt gebruik van productiebekostiging. Deze vorm van bekostigen voorziet niet in een prikkel bij aanbieders om uitstroom te stimuleren. We onderzoeken regionaal of een prikkel tot uitstroom aan de raamovereenkomst kan worden toegevoegd. b. Boeteclausule bij laat factureren. Gebruik maken van de mogelijkheid binnen de raamovereenkomst om bij te laat factureren een boete van 8% van het factuurbedrag aan de aanbieder op te leggen.
Ook is er de ambitie om het Sociaal Wijkteam (SWT) te herpositioneren, dichter bij de oorspronkelijke doelstelling: tweedelijns hulpverlening. |
Benodigd budget Dit levert in 2020 een besparing op van € 2.3 miljoen. Deze besparing groeit door naar € 3,9 miljoen structureel per 2021. |