Ten opzichte van eind 2016 is onze GRIP verbeterd!
Het vermogen van gemeente Apeldoorn om onze kapitaalgoederen duurzaam instant te houden is toegenomen van ca. 85 naar 92%. (en naar 95% als de gevraagde dekking voor boomstructuren wordt gehonoreerd). Dat komt vooral door extra budgetten voor groen en de kansen die we zien om met risicosturing beter te prioriteren. Hoewel er een behoorlijk voordeel bestaat voor met name wegonderhoud als gevolg van functionele vernieuwing wordt hier impliciet ook al rekening mee gehouden en verbetert dat de onze GRIP-positie niet.
GRIP is berekend op basis van het totale areaal, verwachte gemiddelde levensduren en gemiddelde vervangingskosten uitgesmeerd over een langere termijn (20 jaar). 92% GRIP is voor beheer en onderhoud op dit moment voldoende voor het uitvoeren van reguliere vervangingsinvesteringen. Op basis van dit getal worden vanuit de eenheid geen budgetwijzigingen voorgesteld. Wel willen we twee aandachtspunten / ontwikkelingen meegeven:
- Wij merken dat we met het beheer van de openbare ruimte ons niet meer strikt kunnen beperken tot technisch beheer en onderhoud. We zullen meer (dan nu) moeten doen met de signalen uit de buurt en omgeving op het moment dat we in de openbare ruimte aan de slag gaan. Ook zien we volop kansen om met het beheer van de openbare ruimte bij te dragen aan de ambities van onze stad. Hoewel er voldoende aandacht is voor grote opgaven (denk aan nieuwe tunnels of beken) kunnen we meer doen door slim mee te liften bij regulier beheer en onderhoud. Noem het Beheer met de grote B of integraal werken.
- Wijze van financieren: Vanuit de BBV wordt gevraagd investeringen met een maatschappelijk nut te kapitaliseren. Dat wil zeggen dat we de lasten neerleggen over de gebruiksperiode. Op dit moment is de gebruiksperiode afgeleid van de technische levensduur. Echter zien we ook regelmatig delen van de openbare ruimte die ruim voor het einde van zijn technische levensduur vervangen wordt, simpelweg omdat er andere eisen worden gesteld.